کد مطلب:125079 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:237

امام از نظر شیعه
شیعه اعتقاد دارد كه امام جانشین حقیقی پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم است و بار مسؤلیت آن حضرت را به دوش دارد، از این رو مانند او معصوم است یعنی از خطا و اشتباه عمدی و سهوی به دور است و آنچه می گوید و عمل می كند به امر الهی است و مطابق با دستورالعملی است كه در اختیار دارد [1] . امام دارای همه ی كمالات انسانی در حد اعلای آن است، یعنی عاقلترین، داناترین، عادلترین، آگاهترین، شجاعترین و... مردم است و



[ صفحه 67]



امامان همه در این صفات یكسانند. [2] از امام معصوم باید مانند پیامبر بی چون و چرا اطاعت كرد [3] و در هیچ كاری بر او پیشی نجست، همان گونه كه از خدا و پیامبر نباید جلوتر افتاد. [4] .


[1] كافي 1: 284-279.

[2] كافي 275:1.

[3] اشاره به سوره نساء: يا ايها الذين ءامنوا اطيعوا الله و اطيعوا الرسول و اولي الامر منكم... 59 و سوره ي احزاب: و ما كان لمؤمن و لا مؤمنة اذا قضي الله و رسوله أمرا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم و من يعص الله و رسوله فقد ضل ضلالا مبينا 36.

[4] اشاره به سوره ي حجرات: يا ايها الذين ءامنوا لا تقدموا بين يدي الله و رسوله و اتقوا الله ان الله سميع عليم 1 و حديث ثقلين كه فرمود: «.. از آنان جلو و عقب نيفتيد كه هلاك مي شويد، و به آنان چيزي نياموزيد كه آنان از شما داناترند.».